تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۵۸
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۹۱۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی
گزارش از اکتشافات معدنی؛

معادن ارزشمند در عمق زمین است، تجهیزات شناسایی نداریم| ۱۰ درصد کشور در محدوده سازمان انرژی اتمی است

‌می‌متالز - درصورتی که شرکت‌های بزرگ خصوصی که هم به لحاظ مالی توانمند هستند و هم محدودیت نیروی انسانی متخصص ندارند، وارد کار شوند، قطعا تحول بزرگی در بخش اکتشاف رخ می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، با این که بخش اکتشافات معدنی از اهمیت فراوانی برخوردار است و رونق و پیشرفت در این بخش باعث توسعه در بخش معدنی و سپس اقتصادی کشور می‌شود؛ اما متاسفانه در این بخش مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که کار برای اکتشاف در بخش معادن بسیار سخت شده است. همین مشکلات و موانع نیز باعث شده که سرمایه گذران بخش خصوصی در این بخش پراهمیت ورود پیدا نکند.

اما درصورتی که شرکت‌های بزرگ خصوصی که هم به لحاظ مالی توانمند هستند و هم محدودیت نیروی انسانی متخصص ندارند، وارد کار شوند، قطعا تحول بزرگی در بخش اکتشاف رخ می‌دهد. اما این مساله هم مستلزم توجه مسوولین مربوطه است تا با تغییرات جزیی مشکلات قانونی این حوزه را بر طرف کنند تا سرمایه گذران با انگیزه مالی بیشتر و رغبت فراوان تری بتوانند در این بخش فعالیت کنند.

چرا که در بخش اکتشافات معدنی هم فرسودگی و قدیمی شدن ماشین آلات وجود دارد و هم ترس برای سرمایه گذاری، زیرا ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بالاست؛ بنابراین با تلطیف شدن قوانین در بخش معادن و اکتشاف می‌توان این موانع را برداشته و از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی بهره‌مند شد.

شرکت‌های بزرگ خصوصی وارد بخش اکتشاف شوند

حسام الدین والی، در خصوص مشکلات حوزه اکتشافات معدنی گفت: در حوزه اکتشاف به قدری شرایط سخت شد است که فقط سرمایه گذاران دولتی می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.

دبیر سابق تولید کنندگان شمش القایی انجمن فولاد ایران بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، بخش خصوصی یا کمتر در حوزه اکتشاف ورود پیدا کرده است و یا این که اصلا امکان ورود در این بخش را نداشته است. زیرا این بخش نیازمند سرمایه گذاری‌های بسیار سنگینی و نیازمند ماشین آلات و امکانات فراوانی است که بخش خصوصی عمدتا با این مشکلات مواجه است.

باید تمام بخش‌های معدنی ازاکتشاف گرفته تا استخراج همگی باید رفع موانع شوند تا شاهد پیشرفت‌های خوبی در این بخش‌ها باشیم

والی اظهار داشت: همچنین برخی از معدنکاران با مشکل تامین سوخت برای ماشین آلاتشان نیز مواجه هستند که این مساله هم باید حل شود. زیرا تمامی این‌ها مثل یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند، یعنی اگر یک بخش بد کار کند بخش دیگر هم نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد. برای همین باید تمام بخش‌های معدنی ازاکتشاف گرفته تا استخراج همگی باید رفع موانع شوند تا شاهد پیشرفت‌های خوبی در این بخش‌ها باشیم.

به گفته وی؛ اگر بخواهد پیشرفت و توسعه‌ای شکل بگیرد باید تمامی زیرساخت‌ها فراهم شده و چشم انداز درستی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در غیر این صورت امکان توسعه در بخش اکتشافات معدنی میسر نخواهد شد.

مردم در بخش اکتشافات معدنی ورود پیدا کنند

نعمت الله حقیقی، رییس سابق صنعت و معدن خراسان جنوبی گفت: در بخش اکتشافات معادن حداقل به ده عدد هلیکوپترو هواپیمای مجز به تجهیزات ژئو فیزیک نیاز داریم، که بتوانیم دامنه اطلاعاتمان را ازعمق ۵۰ متری که الان رزولویشین درستی دارد به عمق ۵۰۰ متری ارتقا دهیم.

وی افزود: درحال حاضر در تمام دنیا، ۹۰ درصد ازذخایر فلزی با ارزش زیر عمق صد متری قرار دارند. این موردی اثبات شده است که بسیاری از کانسر‌های با ارزش مثل طلا در عمق پایین‌تر از ۴۰۰ متر قراردارند؛ بنابراین اطلاعاتی که ما در مورد این فلزات داریم اطلاعات درستی نیست.

به گفته وی؛ گرچه حفاری‌هایی در مناطق پتانسیل دار انجام داده ایم؛ اما با توجه به اطلاعات اندکی که ما از اعماق زمین داریم، چنین حفاری‌هایی اصلا متناسب با ظرفیت‌های کشور ما نیست؛ بنابراین باید بگویم که زیرساخت‌های لازم در بخش اکتشاف به اندازه کافی وجود ندارد و باید برای رونق بیشتر این بخش از تجهیزات پیشرفته تری استفاده کنیم تا بتوانیم در اعماق پایین‌تر زمین هم عملیات اکتشافی را انجام دهیم.

وی افزود: با تجهیزاتی که اکنون در دست داریم فقط می‌توانیم محدود‌های کم عمق را مورد اکتشاف و ارزیابی قرار دهیم که این کار چندان تاثیر گذار نیست، زیرا بسیاری از کانی‌ها با اهمیت در عمق پایین زمین وجود دارند که با این امکانات نمی‌توانیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم.

رییس سابق صنعت و معدن خراسان جنوبی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون طرح‌های راهبردی انجام نشده است و توان جذب سرمایه گذاری با این ریسک‌هایی که وجود داشته را اصلا نداشته ایم. برای همین است نتوانسته ایم در زمینه اکتشافات معدنی جایگاه خاصی را درجهان پیدا کنیم.

حقیقی بیان کرد: البته مکانیزیمی هم ایجاد نشده است برای این که ما بتوانیم سرمایه‌های خرد را وارد بخش اکتشاف کنیم. باید مردم را متقاعد کنیم که در این بخش ورود پیدا کنند و درآمد‌های بالایی داشته باشند. یعنی کسی که ریسک بالای اکتشاف را می‌پذیرد و سرمایه اش را در این بخش وارد می‌کند باید از سود زیادی هم برخوردار شود.

باید در حوزه اکتشافات معادن جذابیت‌های زیادی ایجاد شود تا افراد بتوانند با ریسک‌های بالایی که این حوزه دارد برای ادامه فعالیت انگیزه داشته باشند

رییس سابق صنعت و معدن کرمانشاه اشاره کرد: باید در حوزه اکتشافات معادن جذابیت‌های زیادی ایجاد شود تا افراد بتوانند با ریسک‌های بالایی که این حوزه دارد برای ادامه فعالیت انگیزه داشته باشند. البته می‌توان با برنامه ریزی‌های منظم میزان ریسک‌های موجود را تا حد امکان کاهش داد. البته این حوزه در بهترین حالت هم که قرار بگیرد ریسک‌های مختص به خودش را دارد.

ده درصد از مساحت کشور بلوکه سازمان انرژی اتمی است

امین صفری گفت: محدود‌های زیادی در سازمان‌های دولتی مانند سازمان انرژی اتمی، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین شناسی وجود دارد که این‌ها بلوکه شده اند؛ به طوریکه حتی اگر کارشناسان و تصمیم سازان آن سازمان‌ها بخواهند این محدود‌ها را واگذار کنند، امکان قانونی برای این امر میسر نیست.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی خاطرنشان کرد: به نظر من دولت یا نمایندگان مجلس با تعریف لایحه‌هایی یا تغییرات کوچکی در قوانین می‌توانند این مسائل را حل و نیازی به تغییرات گسترده وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: به طور مثال آیین نامه اجرایی تبصره دو ماده سه قانون معادن مربوط به محدود‌هایی است که با سازمان انرژی اتمی مشترک بوده و دارای ماده رادیواکتیو است؛ این قانون به قدری برای بخش معدن محدودکننده است که به کلی تصمیم گیری در خصوص این محدود‌ها را از شورای عالی معادن که بالاترین نهاد تصمیم گیری در بخش معدن می‌باشد سلب کرده است.

حدود ده درصد از مساحت کشور بلوکه سازمان انرژی اتمی است؛ محدوده‌هایی که اتفاقات به لحاظ زمین شناسی و کانی زایی، پتانسیل بالایی دارند و در شرایط خوبی هستند. برخی ازاین محدوده‌ها در استان‌های یزد، کرمان، آذربایجان بوده که بسیار هم معدن خیز هستند

صفری تاکید کرد: حدود ده درصد از مساحت کشور بلوکه سازمان انرژی اتمی است؛ محدوده‌هایی که اتفاقات به لحاظ زمین شناسی و کانی زایی، پتانسیل بالایی دارند و در شرایط خوبی هستند. برخی ازاین محدود‌ها در استان‌های یزد، کرمان، آذربایجان بوده که بسیار هم معدن خیز هستند.

وی اظهار کرد: اگر این آیین نامه تغییر کند، تحول اساسی در این بخش رخ خواهد داد، به طوری که ذخایر قطعی قابل برداشت کشور ما افزایش چشمشگیری خواهد داشت؛ و امکان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این مناطق نیز میسر خواهد شد.

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی ادامه داد: تبصره ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید که مصوبه سال ۱۳۹۴ است ایمیدرو را محدود کرده که حتما گواهی کشف محدود‌های اکتشافی که در اختیار دارد را اخذ کند و سپس آ ن محدود‌ها را واگذار کند. درحالی که صد‌ها پروانه اکتشاف درایمیدرو وجود دارد که اگر مانند وزارت صمت و سازمان صمت استان ها، مجوز واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی را دارا بود تا بتواند از منابع در اختیار آن‌ها استفاده کند، به میزان زیادی به ذخایر کشور افزوده می‌شد.

صفری خاطر نشان کرد: درحال حاضر ایمیدرو در این محدود‌ها مشغول به فعالیت‌های اکتشافی است؛ اما به هرحال، این کار بزرگ را نمی‌توان تنها به عهده یک سازمان یا چند شرکت گذاشت، چرا که ایمیدرو نیز محدودیت‌های مالی، نیروی انسانی و قانونی خودش را دارد. درصورتی که شرکت‌های بزرگ خصوصی که هم به لحاظ مالی توانمند هستند و هم محدودیت نیروی انسانی متخصص ندارند، وارد کار شوند، قطعا تحول بزرگی در بخش اکتشاف رخ می‌دهد.

وی اذعان داشت: اصلاحات جزیی در این بخش قانون و بازگذاشتن دست مدیران دولتی در واگذاری این محدوده‌ها به بخش خصوصی ازاهمیت فراوانی برخوردار است که باید مسوولین مربوط توجه ویژه‌ای را به آن مبذول دارند.

اگر اراده واقعی باشد نه فقط شعار، انفجار اکتشافی در کشور به سادگی شدنی است و نتایجش ظرف چند سال چنان شگفت انگیز خواهد بود که برای توسعه طرحی نو باید در نظر گرفت

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی تاکید کرد: اگر اراده واقعی باشد، انفجار اکتشافی در کشور به سادگی شدنی است و نتایجش ظرف چند سال چنان شگفت انگیز خواهد بود که برای توسعه طرحی نو باید در نظر گرفت.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده